سوماتروپین
مقاله, مکمل ها

آیا مصرف سوماتروپین برای کاهش وزن و زمان خشک کردن مناسب است؟

سوماتروپین یا هورمون رشد، هورمونی است که بصورت طبیعی از بخش پیشین غده هیپوفیز (آدهیپوفیز) در بدن انسانی ترشح می شود. هورمون رشد یا سوماتروپین ساختاری گلیکوپروتئینی دارد. به طور کلی هدف این هورمون، افزایش بیوسنتز پروتئین در سلول های بدن است. از عوامل طبیعی موثر در تحریک ترشح این هورمون بسیار مهم و حیاتی، ورزش به خصوص فعالیت های بدنی ای که با حرکت دست همراه هستند، می باشد (یکی از دلایل رشد قدی بسکتبالیست ها و والیبالیست ها می تواند این موضوع نیز باشد.)

همانطور که اشاره شد، ترشح این هورمون در بدن انسانی از غده هیپوفیز می باشد. اما میزان و مقدار ترشح آن توسط بخش هیپوتالاموس مغز تعیین می گردد که در هر فرد بر اساس فاکتورهای سلامت عمومی فرد، سن و … متفاوت می باشد.

از مزیت های این مکمل بسیار محبوب و پر استفاده در میان بدنسازان مبتدی و حرفه ای می توان به مواردی از قبیل افزایش چربی سوزی (کاهش وزن) ، بدست آوردن اندام باریکتر و کمک به افزایش رشد عضلانی اشاره کرد. همچنین از آنجا که سوماتروپین در ترمیم عضلات، مفصل و استخوان نقش بسیار اثر گذاری را ایفا میکند، یکی از بهترین مکمل های قابل مصرف در زمان خشک کردن ( تایم ریکاوری بدن)  می باشد. از دیگر مزایای این مکمل می توان به کاهش اثرات سن، افزایش ضخامت پوست و بهبود کیفیت خواب اشاره کرد.

به عنوان یک نتیجه گیری کلی مصرف متعارف سوماتروپین یا همان هورمون رشد ( برای هر فرد با توجه به شرایط سنی، بدنی، سطح و حجم فعالیت های بدنسازی و … متفاوت می باشد که بررسی و نظر کارشناس تعیین کننده مقدار آن است) برای آن دسته از ورزشکارانی که قصد چربی سوزی (کاهش وزن) دارند بسیار مفید می باشد. همچنین برای آسیب دیدگان، سوماتروپین یکی از بهترین مکمل ها برای ترمیم عضلات، مفصل و استخوان می باشد که سرعت ریکاوری بدن را افزایش می دهد.

همانطور که مصرف بیش از حد مجاز هر دارو یا مکمل دیگری، تهدیدی برای سلامت فرد می باشد، مصرف نا متعارف از سوماتروپین نیز باعث افزایش اثرات جانبی می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید