کاهش وزن
حرکات بدنسازی, مقاله, مکمل ها

تفاوت کم کردن وزن و کاهش سایز در بدنسازی

برای بسیاری از ورزشکاران طی دوره ای حتی نسبتا طولانی، با وجود تمرین مستمر و رژیم های غذایی اصولی، کاهش وزن نداشته و عدد روی ترازو ثابت می ماند که همواره به گفته کارشناسان و مربیان، امری بسیار رایج در بین ورزشکاران می باشد. این اتفاق نه تنها بد نیست بلکه نشان می دهد ورزشکار راه درست را انتخاب کرده همچنین به دو اصل سلامتی جسم و تناسب اندام نزدیک شده است. زیرا در این شرایط به طور حتم کاهش سایز را تجربه کرده است. نکته بسیار مهم این است که تمرینات هوازی و بدنسازی هر دو می تواند عضله سازی کرده و با این کار چربی را کاهش دهند. بنابراین وقتی اعداد روی ترازو تغییری نکرده‌است و یا حتی گاهی افزایش وزن هم داشته اید، به این معنی نیست که تمام آن ورزش‌ها، بی فایده بوده است. زیرا همواره این امکان وجود دارد که  با انجام دادن تمرینات مناسب بدنسازی، بدون تغییر وزن و یا حتی با افزایش وزن کمر باریک تر به نظر برسید این یعنی سایز کم شده است.

باید این تصور اشتباه را کنار گذاشت که همواره باکم کردن وزن، چربی سوزی کرده ایم. چرا که عامل مهمی که می تواند فاکتور اصلی از بین رفتن چربی های بدن باشد کاهش سایز است حتی اگر با کاهش وزن همراه نباشد. از این نکات بیان شده می توان به اصل بسیار اساسی در بدنسازی رسید که همواره کاهش سایز از کاهش وزن بسیار مهم تر و با ارزش تر است.

در این جا توجه به این نکته هم بسیار مفید است که کاهش وزن معمولا در ماه های ابتدایی بصورت آشکار نمایان می شود و بعد از دوره ای کوتاه دیگر کاهش وزن عینی مشاهده نخواهد شد و تمرینات و رژیم های غذایی در کاهش سایز اثر گذار خواهد بود.

البته باید به این نکته هم اشاره کرد که بهترین کار، فعالیت بدنی کنار رژیم است زیرا ورزش به عضله سازی کمک می کند و به مرور وقتی حجم عضلات بیشتر می شود، سوخت و ساز بدن هم در حالت استراحت بالاتر می رود و این موضوع به کاهش وزن کمک می کند.

برگرفته از مستا

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید